● کامپوزیت بهتر است یا لمینیت؟

لمینت کامپوزیتی

کامپوزیت ونیر یا به اصطلاحی لمینت کامپوزیتی یکی از روش‌های اصلاح طرح لبخند می‌باشد. کامپوزیت نوعی پوششی است که بر روی دندان‌های شما در یک جلسه کامل قرار می‌گیرد. به کار گیری صحیح کامپوزیت بر روی دندان‌های شما دقت و مهارت بسیار زیادی می‌خواهد، به همین خاطر دندان پزشک‌های ما شناخت کامل از آناتومی دندان‌ها و اصول زیبایی دندان‌های شما دارند.

مزایای کامپوزیت دندان

  • لمینت کامپوزیتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.
  • میزان تراش دندان شما در بکارگیری لمینت کامپوزیتی کمتر است.
  • با لمینت کامپوزیتی به راحتی می‌توانید دندان‌های شکسته خود را ترمیم نمایید.
  • کاربرد کامپوزیت برای ترمیم موارد محدود و افراد کم سن بهتر جوابگو است.

معایب کامپوزیت دندان

  • در لمینت کامپوزیتی امکان سایش بین دندان‌ها وجود دارد.
  • زیبایی و جلوه بیشتر دندان‌های شما کمتر است.
  • در لمینت کامپوزیتی امکان برگشت تغییر رنگ وجود دارد.
  • کامپوزیت از طول عمر و دوام کمتری برخوردار است.

لمینت کامپوزیتی

لمینت سرامیکی

پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی از جنس سرامیک ساخته شده است و بر خلاف کامپوزیت دو تا سه هفته برای تحویل نهایی دندان‌های شما زمان نیاز است. کاربرد لمینت سرامیکی بیشتر در دندان‌های بد شکل، اصلاح نامرتبی‌ها، بزرگ کردن دندان‌های ریز، به هم ریختگی، شکستگی‌های دندانی، کوتاهی و بلندی، بستن فاصله‌های بین دندانی، اصلاح رنگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در به کارگیری لمینت سرامیکی ابتدا از دندان‌های شما قالب گیری صورت می‌گیرد، سپس بعد از آماده شدن، این قالب‌ها به لابراتوار مجهز ما ارسال می‌شود. لابراتوار ما به درخواست بیمار و دندان پزشک رنگ مورد نظر را روی دندان صورت می‌دهد، پس از پایان تمام این مراحل لمینت سرامیکی بر روی دندان مراجعه کننده چسبانده می‌شود.

لمینت کامپوزیتی

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی دندان

لمینت سرامیکی با اینکه دارای ضخامت کمتری است از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به راحتی دچار آسیب و لب پریدگی نمی‌شود. همچنین به خاطر ضخامت بسیار کم لمینت سرامیکی نما و زیبایی آن بهتر و بیشتر از لمینت کامپوزیتی می‌باشد. لمینت سرامیکی از درخشندگی و شفافیت بیشتری نسبت به کامپوزیتی برخوردار است و همچنین لمینت سرامیکی به ندرت دچار سایش و تغییر رنگ می‌شود و نیازی به سرویس مداوم و مراقبت‌های ماهیانه ندارد.

همان‌طور که گفته شد از معایب لمینت های کامپوزیتی تغییر رنگ آن‌هاست و اینکه باید هر شش ماه یک بار به دندان پزشک خود برای پولیش و مراقبت‌های دوره‌ای مراجعه نمایید، چون احتمال شکستن لمینت کامپوزیتی به مراتب بیشتر است. یکی دیگر از تفاوت‌های لمینت سرامیکی و کامپوزیت میزان هزینه‌های بین این دو می‌باشد. مسلماً با وجود مزایای بیشتر، لمینت سرامیکی از هزینه بیشتری هم نسبت به کامپوزیت برخوردار است.

لمینت کامپوزیتی

حساسیت دندان لمینت شده پس از طول درمان

ممکن است شما بعد از فرآیند و طول درمان لمینت دندان خود، در ابتدا دچار حساسیت شوید. به طوری که وقتی مایعات یا غذاهای سرد یا گرم میل می‌نمایید با کمی درد روبه رو بشوید. البته اصلاً جای نگرانی وجود ندارد چون بعد از مدت کوتاهی این حساسیت از بین می‌رود.