بلیچینگ دندان(سفیدکردن دندان)

درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی ها و رنگدانه هایی که به مرور زمان و براثر مواد رنگدانه دار مثل چای،قهوه،توت فرنگی و حتی گوجه فرنگی ایجاد میشوند را ازبین میبرد.حتی بعضی از بدرنگی های ژنتیکی رابرطرف میکند وظاهر دندانها را زیباتر میکند. افزایش سن و عادت های غذاخوردن و عادت های روزانه مثل سیگار کشیدن،خوردن نوشابه های رنگی و ادویه ها هم میتواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
بلیچینگ به دو صورت انجام میگیرد:
1)با استفاده از لیزر (بلیچینگ دندان)
2)بدون استفاده از لیزر (سفید کردن دندان)
تفاوت چندانی هم ندارد فقط استفاده از لیزر و اشعه یو وی باعث فعال شدن مواد سفید کننده شده و سریعتر عمل کردن ان میگردد.
در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت می شود، سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندان ها گذاشته می شود. ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آن ها وجود ندارد.

آیا بلیچینگ محدودیت سنی دارد؟

سفید کردن برای همه افراد و در هر سنی می تواند استفاده شود. البته بیشتر بالای هیجده سال. به دلیل اینکه کمتر از هیجده سال عاج دندان و مینای دندان به طور کامل بالغ نشده و با داشتن فضاهای باز، حساسیت بیشتری دارد. فقط یک سری کنترانداسیون ها دارد یعنی مواردی که نمی توانند استفاده کنند. مثل کسانی که در دندان های جلویی خود پرکردگی همرنگ دندان دارند و یا دندان های فوق العاده حساس دارند. البته به شکلی نیست که مطلقاً نشود استفاده کرد.
آن هایی که پرکردگی دارند وقتی که دندانشان را سفید می کنند دندانشان خیلی سفید می شود و مواد پرکردگی به همان رنگ قبلی باقی می ماند و این باعث تغییر رنگ شده و مواد پرکردگی خودشان را نشان می دهند و حالا تمام پرگردکی ها باید با مواد روشن تر تعویض شود. از نظر سنی در مورد کسانی هم که دندان های حساس دارند، باید قبل از سفید کردن از ژل های ضد حساسیت قبل و بعد از سفید کردن دندان از آن استفاده شود. با وجود این باز هم ممکن است یک هفته تا ده روز دندان هایشان تیر بکشد و اذیت شوند. ولی برای دیگر افراد، راحت است.

این کار در مطب چند جلسه طول میکشد؟

معمولاً یک جلسه، که هر بار پانزده تا سی دقیقه طول می کشد. البته بسته به اینکه دندان های افراد چه قدر حساس هستند ممکن است برای بعضی افراد دو بار این کار را انجام دهیم. البته ما توصیه می کنیم که یک بار در مطب انجام شود و برای مینتننس یا نگه داری خودشان در منزل انجام دهند و دیگر نیازی به مراجعه ندارند و هزینه آن خیلی کمتر است.

حرفه ای ترین روش سفید کردن دندان در مطب در حال حاضر چیست؟

حرفه ای ترین روش بلیچینگ دندان روشی است به نام زوم بلیچینگ با زوم ادوانس بلیچینگ که بهترین روش بلیچینگ دندان در دنیا بوده ولی متاسفانه در ایران به سختی مواد آن پیدا می شود و در مکان های محدودی انجام می شود. تاثیر این مواد تقریباً دوبرابر دیگر مواد بلیچینگ است. یعنی تاثیر خوبی دارند.

بلیچینگ با دستگاه زوم با بلیچینگ با لیزر تفاوت دارد؟

خیر دستگاه زوم نوعی لیزر است که مواد مخصوص خود را دارد. و نیاز نیست در دهان مریض بچرخد بلکه ثابت بوده و فرکانس آن به تدریج زیاد شده و به تدریج هم کم می شود که دلیل کم شدن حساسیت دندان ها همین موضوع می باشد. اما زمان در هردو یکسان است.

عوارض بلیچینگ چیست؟

حساسیت دندانی است که بین یک هفته تا یک ماه به مرور زمان از بین می رود. که دارو های خاص برای کم کردن وجود دارد.
بلیچینگ به چه صورت است و چه طور باعث سفیدی دندان می شود؟
بلیچینگ دندان ترکیبی از هیدروژن پروکساید است یعنی همان آب اکسیژنه و یک سری اکتیویتر ها (فعال کننده ها) در درصد های متفاوت است که در برند های مختلف به آن اضافه می شود.
کسی که بلیچینگ را انجام داده است میتواند از سایر روش ها هم استفاده کند؟
قطعاً هیچ ممانعتی ندارد. حتی ممکن است کسی که برای لمینت آمده باشد،ما بلیچینگ دندان را به او توصیه کنیم تا از انجام لمینت خودداری کند.