تفاوت ونیر کامپوزیت با لمینت

برای دانستن فرق بین لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت ابتدا باید با آنها آشنا شوید.
ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی هردو جهت برطرف کردن زردی و بدفرمی دندانها و طراحی لبخند به کار می روند و میتوانند در رنگهای دلخواه فرد از همرنگ دندان تا روشن و خیلی سفید استفاده شوند. معمولا برای دندانهایی که در لبخند دیده میشوند توصیه میشود که حدود هشت الی ده دندان در فک بالا وپایین می باشد. در هردو این درمانها، در جلسه معاینه ابتدا دندانها، روابط دندانهای فک بالا و پایین نسبت بهم و روابط فک بالا وپایین نسبت به صورت شخص بررسی میشود، تا قابل انجام بودن این درمانها برای مراجع مورد نظر مشخص شود. ممکن است یکی از این درمانها یا هر دو، برای فرد قابل انجام باشد. گاهی نیاز به درمان اولیه قبل از انجام ونیر یا لمینیت می باشد، به طور مثال جراحی leveling و یا لیفت لثه برای یک یا چند دندان یا تمام دندانهایی که در لبخند دیده میشوند. ممکن است هیچکدام از این درمانها قابل انجام نباشد و فرد نیاز به ارتودنسی و یا حتی ارتوسرجری(ترکیب ارتودنسی و جراحی) داشته باشد. در متن زیر میتوانید در مورد درمانهای کامپوزیت ونیر و لمینیت سرامیکی بخوانید.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت ها با نام های (ونیر یک جلسه ای) ، (کامپونیر) ، (ونیر های رزین کامپوزیتی) و در بعضی موارد (باندینگ کامپوزیت) هم شناخته می شوند. لمینت نسبت به ونیرکامپوزیت روش تهاجمی تری برای برگرداندن لبخند به شمار می رود. در صورتی که دندان هایتان دچار شکستگی یا آسیب دیدگی شده است، ونیر های رزین کامپوزیت بهترین گزینه برای نصب شدن مستقیم روی دندان ها و همراه داشتن ظاهری زیبا می باشند.
ونیر کامپوزیت جایگزین محافظه کارانه تری از لمینت به شمار می رود که از جنس رزین نیمه شفاف بوده و تنها در یک جلسه توسط دندانپزشک با ظرافت روی دندان فرد نصب و محکم می شود. ونیرکامپوزیت ها متنوع تر و مقرون به صرفه تر از لمینت ها می باشند.
ونیر کامپوزیت ها به دلیل مقرون به صرفه بودن، سریع انجام شدن و داشتن ظاهری زیبا و طبیعی در بین مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردارند. می توان بسته به تمایل بیمار روی هر تعداد از دندان های وی کامپوزیت نصب کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. هزینه ی ساختن لبخندی زیبا با ونیر کامپوزیت، بسیار کمتر از لمینت می باشد. کامپوزیت ها می توانند جایگزین های مناسبی برای لمینت های سرامیکی باشند و نقص های بسیاری که ممکن است شما را از داشتن لبخندی زیبا منع کند را برطرف می کنند.

رزین کامپوزیت چیست؟

این ماده در دندانپزشکی کاربرد های فراوانی دارد. رزین کامپوزیت ماده ایست خمیری که مانند بتونه شکل می گیرد و زمانی که شکل دلخواه را پیدا کرد، با اشعه خاصی سفت می شود و صیقل داده می شود. مواد کامپوزیتی روز به روز پیشرفت و توسعه داده می شوند تا نتایجی طبیعی تر، شفاف تر و بهتر برای بیماران به همراه داشته باشند. کامپوزیت ها امن و اثرگذار بوده و تا کنون به ملیون ها نفر در جهان کمک کرده است که لبخند زیباتری داشته باشند. باندینگ ها روش های جدید کامپوزیتی هستند و با استقبال بی نظیر دندان پزشکان جوانی که با از بین بردن ساختار دندان طبیعی موافق نیستند، رو به رو شده است.

ونیر های رزین کامپوزیت

ونیر های رزین کامپوزیت حاصل بستن رزین کامپوزیت روی دندان، محکم کردن و صیقل دادن آن است تا دندانی با ظاهری زیبا و جذاب به شما هدیه دهد. این لایه جدید، دندان طبیعی را که دچار خرابی، پوسیدگی، زرد شدگی و دیگر مشکلات ظاهری شده است، را می پوشاند.

فواید ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت ها مزایای متعددی دارند که مهم ترین آنها مقرون به صرفه بودنشان است. همانطور که قبل تر اشاره شد کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار ارزان تر بوده و از آن جایی که بیشتر هزینه ها را بیمه پوشش نمی دهد و بیمار باید خودش هزینه را تقبل کند، این تفاوت قیمت بسیار اهمیت دارد. قیمت لمینت ها اغلب متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد در حالی که قیمت کامپوزیت ها می تواند ثابت باشد.
از مزایای دیگر کامپوزیت می توان به ساخته شدن سریع آن طی یک جلسه اشاره کرد. ونیر کامپوزیت( که اکثرا به آن باندینگ کامپوزیت هم می گویند) به جای شکل گرفتن در آزمایشگاه، روی دندان شکل می گیرد. سپس رزین مستقیما روی دندان قرار گرفته و توسط دندانپزشک شکل می گیرد. رزین شکل گرفته شده با اشعه ای شدید محکم می شود که در صورت نیاز و به درخواست بیمار ممکن است لایه های دیگر رزین نیز روی لایه ی قبلی قرار بگیرد. پس از اتمام این مرحله، رزین باید صیقل داده شود تا ظاهری طبیعی تر و شبیه تر به دندان پیدا کند. روند کامپوزیت کردن دندان کمتر تهاجمی بوده و با سرعت بالاتری انجام می گیرد.
به طور کلی بزرگترین مزیت کامپوزیت این است که در روند کامپوزیت تغییر بسیار کمی روی دندان طبیعی انجام می شود و این تغییر آنقدر نیست که نتوان در صورت لزوم کامپوزیت را تعویض کرد یا به طور کلی آن را از روی دندان برداشت.

عیب های ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت ممکن است مقرون به صرفه باشد اما مقاومت لمینت را نداشته و اغلب در صورت آسیب دیدن باید تعویض شود که این خود هزینه بر است. در نهایت این هزینه ها ممکن است حتی بیشتر از هزینه لمینت های سرامیکی و یا دیگر روش ها شود. معمولا ونیرکامپوزیت بیش از دو سال دوام نمی آورند. به علاوه کامپوزیت ها بیشتر از دیگر ونیر ها مستعد لَک شدن و تغییر رنگ می باشند . این ضعف می تواند باعث شکسته شدن و افتادن کامپوزیت نیز شود. همچنین در صورتی که به دنبال لبخندی زیبا هستید باید این نکته را در نظر بگیریدکه ونیرکامپوزیت ها در مقایسه با دیگر ونیر ها از ظاهری کاملا طبیعی برخوردار نیستند.

ونیر کامپوزیت برای چه دندان های خوب است؟

ونیر ها برای همه ی افراد و همه نوع دندانی مناسب نمی باشند. انتخاب فرد مناسب در موفقیت ونیر ها بسیار اهمیت دارد. در صورتی که برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه مقدار زیادی از دندان طبیعی تراشیده شود آنگاه ونیر کردن برگشت پذیر نیست وتصمیم گیری این که ونیر روی دندان شما جواب بدهد یا خیر با دندان پزشکتان می باشد. در اینجا به چند مورد از عواملی که باعث عدم موفقیت ونیرکامپوزیت ها می شود اشاره می کنیم:
1)دندان های ناسالم: پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه باید قبل از جاگذاری کامپوزیت ها درمان شوند.
2)جاگذاری کامپوزیت ها درمان دندان های تضعیف شده: اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد و یا با پرکردگی بزرگی جایگزین شده باشد دندان ضعیف بوده و برای ونیر کردن مناسب نمی باشد.
3)دندان هایی که به میزان کافی مینا ندارند زیرا ونیر ها به مینای دندان بهتر متصل می شوند.
4) افرادی که عادت به دندان قروچه یا ساییدن دندان هایشان دارند نمی توانند.
5) گزینه ی خوبی باشند زیرا این عادات موجب شکستن و خورد شدن کامپوزیت ها می شود. در برخی موارد استفاده از محافظ در هنگام خواب می تواند راه حل مناسبی برای این گونه افراد باشد.
6) افرادی که فک های ضعیفی دارند.
7) افرادی که دندان های بسیار نامرتب و کج دارند باید قبل از انجام ونیر دندان هایشان را ارتودنسی کنند تا به نتیجه ی دلخواه دست یابند.

دوام ونیر کامپوزیت چقدر است؟

چند عامل در مدت دوام ونیر کامپوزیت تاثیر دارد:
1)چگونگی نگهداری از ونیر کامپوزیت
2)نوع کامپوزیتی که در ونیر استفاده میشود
3)عادات غذایی فرد
با در نظر گرفتن این عوامل، به طور میانگین ونیر کامپوزیت ها بین ۲ تا ۳ سال عمر می کنند که این زمان نسبت به عمر لمینت بسیار کمتر است. با این حال هزینه ی هر بار ترمیم و تعویض کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت بوده و کمتر تهاجمی می باشد.

نحوه نگهداری کامپوزیت

در صورتی که به درستی از ونیر کامپوزیت ها نگه داری نشود ممکن است شکسته شوند یا بیفتند. برای افزایش طول عمر و دوام کامپوزیت ها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و حداقل دو بار در سال توسط دندان پزشکتان تحت معاینه و پاکسازی قراربگیرید. به علاوه باید از گاز زدن یا شکستن خوراکی های سفت مثل آجیل و یخ با کامپوزیت های خود، بپرهیزید.

لمینت سرامیکی چیست؟

ونیر پرسلن یا لمینت دندان برای پوشاندن پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا میباشند و برای بهبود سطح رویی دندان ها به کار میرود.این پوسته . این پوسته نازک از مواد هم رنگ دندان است که برای اصلاح فرم، بد رنگی، شکل، طول دندان و یا بستن فاصله ی بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی هایی دندانی استفاده میشود وبه صورت شیت های نازکی روی سطح دندان قرار می گیرد و ایراد های دندان را می پوشاند.

در چه مواردی میتوان از لمینت دندان استفاده کرد؟

1)دندان های تیره و رنگ گرفته
(Hypocalcification) 2)دندان های لکه دار مادر زادی
3)درمان کانال ریشه دندان
4)دندانهای شکسته شده
5)بهم ریخته گی های متوسط تا خفیف دندان
6)بستن فواصل بین دندانی
7)ناهنجاری دندانی مادرزادی
8)افزایش ارتقاع طول تاج ها
9)دندانهای متمایل به سمت زبان
درچه مواردی نمیتوان از لمینت دندان استفاده کرد؟
1)عادت غلط دندان قروچه در خواب
2)عادت غلط سایش و فشردن دندانها
3)عدم ضخامت کافی در مینای دندانها
4)افرادی با بهداشت دهانی کم
5)دندانی مایل به سمت لب
6)بهم ریختگی های شدید دندانی

انواع لمینت دندان:

  • سرامیکی
  • کامپوزیتی

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم):

این لمینت دندانپزشکی از جنس سرامیک بوده و به آن <<پرسلن ونیر>> نیز گفته میشود.در حقیقت یک پوسته نازک سرامیکی (چینی)ساخته شده در لابراتوار،به قطر 0.5 میلیمتر است که دو برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ را دارد و به کمک انواع باندهای رزینی ،روی سطح دندان تراش خورده چسبانده میشود.

لمینت کامپوزیتی(روش مستقیم)

لمینت کامپوزیتی مواد همرنگ دندانی هستند که غلبا در مطب ساخته میشود و نهایتا در یک یا دو جلسه(با توجه به وسعت کار،بد فرمی ها و فواصل باز دندانی و…)روی دندان چسبانده میشوند.این لمینت از جنس پلیمر است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا از این نوع لمینت به عنوان ترمیم های پلاستیکی یاد میشود.
برای بکار گذاشتن این نوع پوسته نیازی هم به تراشیدن دندان نباشد و به صورت مستقیم کامپوزیت را با استفاده از اشعه روی دندان میچسبانند و به صورت لای ای محافظ روی مینای دندان قرار میگیرد.

تفاوت اصلی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی چیست؟

1)لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارد.
2)در لمینت سرامیکی بر خلاف لمینت کامپوزیتی سطح دندان تراشیده میشود.(البته در لمینت سرامیکی فوق نازک(کانتکت لنز)نیاز به تراش وجود ندارد.)
3)ثبات رنگ در لمینت سرامیکی بیشتر از است و اصولا ظاهر زیباتری نسبت به لمینت کامپوزیتی دارد.
4)لمینت کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد.
5)هزینه لمینت کامپوزیتی از لمینت سرامیکی کمتر است.
فایده های لمینت سرامیکی
1)زیبایی چشمگیر و طبیعی
2)عدم رنگ پذیری
3)مقاومت بسیار بالا
3)بدون نیاز به بی حسی
4)نصب لمینت ها در زمان کم
معایب لمینت سرامیکی دندان
1)عدم کاربرد برای دندانهایی با پوسدگی وسیع
2)عدم تغییر رنگ و شکل لمینت بعد از چسباندن آن بر روی دندان
3)هزینه نسبتا گران این درمان نسبت به درمان های مشابه
عوارض احتمالی لمینت
1)حساسیت موقت به سرما و گرما
2)شکستگی لمینت در صورت عدم رعایت نکات لازم توسط بیمار
3)جداشدن لمینت از دندان در صورت عدم مهارت دندانپزشک